Wie heeft er tegenwoordig niet van nieuwsbrieven gehoord? Zowat elke blog heeft wel ergens een knop op de website staan om je in te schrijven voor de nieuwsbrief. Of, wat ik vervelend vind, na 30 seconden op een website, krijg je al een pop-up in beeld of je je niet wilt inschrijven. Soms twijfel ik zelf er wel eens aan of ik mijn eigen nieuwsbrief moet gaan schrijven. Ik heb wat research gedaan en hieronder zal ik 8 tips geven voor een goede nieuwsbrief.
- Doe je eigen research: welke bedrijven in jouw sector hebben ook een nieuwsbrief? Hoe vaak komt die uit, en welke gratis goodies geven die mee? Ga dan na bij jezelf wat jouw bedrijfsdoelen en wie je doelgroep(en) zijn. Wil je meer klanten? Meer producten verkopen? Zijn jouw doelgroepen moeders die thuisblijven in verband met de kinderen, of juist drukke zakenmensen? Verzamel deze data en besluit dan of je je tijd wilt spenderen aan het schrijven van een nieuwsbrief, of dat het misschien beter is om meer content op je blog te plaatsen.
- Zorg voor een duidelijke uitschrijfknop. Niets is zo vervelend als een nieuwsbrief waar de uitschrijfknop een heel klein regeltje onderaan de email is. Of nog erger: er is er geen! Wanneer je deze knop duidelijk in je nieuwsbrief hebt vermeld, dan wekt dat vertrouwen op bij de lezer. Mocht de klant jouw nieuwsbrief niet relevant vinden, kan hij/zij zich makkelijk uitschrijven. Uiteindelijk zullen de cijfers van de mensen die de nieuwsbrief wel openen, stijgen, want de mensen die het maar niets vonden, hebben zich allang afgemeld. Kort gezegd: je successrate is hoger :).
- Maak je nieuwsbrief uitnodigend in kleur, stijl en maak het persoonlijk. Gebruik korte zinnen en heldere teksten, en laat meteen zien waar de nieuwsbrief over gaat. En vergeet natuurlijk niet jouw logo en contactgegevens toe te voegen, zodat iedere lezer jou makkelijk kan bereiken. Wanneer de lezer dan mailt, dan kun je persoonlijk hierop reageren. Dit komt sympathieker over en kan weer een waardevolle lead opleveren.
- Maak je nieuwsbrief 90% leerzaam, 10% promotie materiaal. Niemand houdt ervan om tig emails in de week te krijgen met alleen maar ‘kopen, kopen, kopen!’ erin. Vaak worden deze nog niet eens geopend, maar meteen de trash ingegooid :,). Je mag wel promotie maken voor jouw product/dienst/bedrijf wanneer je echt iets belangrijks te melden hebt, wat de klant direct moet weten.
- Zorg ervoor dat de plaatjes in jouw nieuwsbrief ook een zogenaamde alt text hebben. Dit is de alternatieve tekst die wordt getoond wanneer het plaatje niet (automatisch) laadt. Hierdoor weet de lezer meteen waar het over gaat. Als het interessant genoeg klinkt, zullen ze zeker doorklikken om te kijken wat het plaatje (of de link die eronder zit) inhoudt.
- Denk eens na over hoe vaak je de nieuwsbrief de deur uit wilt doen. Vaak is 1x per maand of per week genoeg. Vaker dan dit en de nieuwsbrief belandt waarschijnlijk in de prullenbak. Zorg ook weer voor een vast tijdstip waarop de nieuwsbrief de deur uitgaat, want er is niets belangrijker dan consistency! Vlak voor de lunch, of net na werktijd is dan je beste optie, want dan wordt de inbox nog vaak nagekeken.
- Nieuwsbrieven werden eerder gezien als een eenrichtingsweg om informatie uit te delen, maar probeer het eens anders! Maak een wedstrijd aan, waar jouw lezers aan mee kunnen doen, of vraag om feedback over jouw nieuwsbrief. Hierdoor krijg je meer communicatie met jouw klanten, en kom je een stuk sympathieker over.
- Test, test, test! Zorg ervoor dat de plaatjes in je nieuwsbrieven laden, dat er geen tekst van de zijkanten afvalt, en dat de emails ook aankomen.
Na deze 8 tips denk ik nog steeds niet dat ik aan een nieuwsbrief ga beginnen, maar wie weet ;). Op internet zijn trouwens genoeg templates te vinden voor nieuwsbrieven, dus wie zich er eens aan wil wagen: the internet is your friend!
Succes in ieder geval, en voor degene die een succesvolle nieuwsbrief de deur uit doen, laat me maar weten of jullie nog interessante tips hebben!
Alvast een fijn weekend 🙂