In mijn vorige post sprak ik over leiderschap en hoe belangrijk het is om de takken binnen je bedrijf op één lijn te krijgen. Ik kwam in mijn research twee verschillende processen tegen, namelijk OKR (Objectives en Key Results) en V2MOM (vision, values, methods, obstacles en measures).
OKR:
Ik zal beginnen met OKR uit te leggen. De OKR methode is blijkbaar al gebruikt binnen Google, LinkedIn en Zynga en wordt tegenwoordig steeds meer gebruikt binnen bedrijven. Het objective (het doel, als het ware) heeft te maken met kwaliteit, de key results (de resultaten) zijn vaak gericht op nummers binnenhalen. Je stelt dus een doel, en de resultaten die na X tijd naar buiten komen kunnen je dus vertellen of je een doel hebt bereikt of niet. Let er wel op dat je bedrijf een missie heeft. Zonder dit EN een bereik waarin je je doelen kunt/moet verwezenlijken, maakt het niets uit want alles wat je aflevert is toch ‘goed genoeg’.
Tips voor de OKR methode:
- Zorg dat je doel bestaat uit één regel, en gebruik de woorden die binnen je bedrijf gebruikt worden zodat het niet al te statig overkomt.
- Zet een tijdslimiet; een maand of kwartaal.
- Iedereen moet samenwerken en je doel moet ook echt van jou zijn. Niet dat je op het eind te horen krijgt dat sommigen binnen je bedrijf tak X de schuld gaan geven.
- de Key Results moeten moeilijk zijn, maar niet onmogelijk. Hierdoor dwing je jezelf en je team het beste te doen.
- Maak de Objective(s) en Key Results een deel van je dagelijkse planning. Zorg ervoor dat je het niet vergeet tot vlak voor de deadline, bijvoorbeeld door ze op wekelijke team meetings te bespreken.
- Verander je OKRs niet halverwege. Gewoon doorgaan, of je nu hard gaat falen of niet. Dit zijn de belangrijke leermomenten.
Voor meer info kun je dit filmpje bekijken: The Executioner’s Tale – Vimeo
V2MOM:
Voor de V2MOM methode hoef je jezelf maar de volgende 5 vragen te stellen:
- Vision: Wat wil ik doen/Wat is mijn visie?
- Values: Wat is zo belangrijk in die visie? (eerste vraag)
- Methods: Hoe krijg ik die taak volbracht?
- Obstacles: Welke problemen en andere obstakels kunnen er in de weg staan?
- Measures: Hoe zal ik weten dat ik succesvol was?
Je visie is één regel, hoogstens twee. Je values, methods, obstacles en measures kunnen meerdere dingen zijn.
Bijvoorbeeld voor values, dat je het belangrijk vindt om snel te reageren op klanten, de functionaliteit van je product en dat mensen jouw bedrijf aanprijzen bij hun vrienden/klanten. Bij methods kun je aangeven dat je eerst een team wilt inschakelen, vervolgens de product specificaties opschrijven, daarna verschillende testproducten maken om daarna partnerships aan te gaan met andere bedrijven. Bij de resultaten kun je dan opschrijven dat je product state of the art is, dat alle partnerships zijn goedgekeurd en dat alles is geïntegreerd, en dat je uiteindelijk hartstikke rijk bent 🙂
Deze twee methodes zijn verschillend, maar komen uiteindelijk op hetzelfde neer: dat je je doel voor ogen houdt, en dat je er naartoe werkt. Ik denk dat ik ook maar eens deze methodes in de praktijk ga brengen, want ik merk dat ik soms nogal afdwaal :,)