Leadership

Leadership, oftewel: leiderschap. De wereld zit op zo’n manier in elkaar dat we maar een paar leiders hebben (of het nu een leider van een land is, of de leider binnen een bedrijf of tak van een bedrijf), en de rest zijn volgers.

Leiders:

Een leider zijn is moeilijk. Iedereen wilt tegenwoordig iedereen tevreden houden, want de meeste keuzes zijn niet zwart of wit. Men probeert de ‘middle ground’ te kiezen en compromissen te sluiten, zodat iedereen tevreden blijft. Als je dan een keuze hebt gemaakt, zullen er altijd mensen zijn die plan B beter vonden. Kijk maar eens naar de kritiek die Obama had toen hij de Obama-care wilde invoeren.
Maar dat hoort bij een leider zijn: je hebt meningen die niet iedereen deelt (die misschien wel als radicaal gezien worden), je probeert de mensen om je heen te overtuigen dat jouw weg de beste manier is, en je gaat er dan gewoon voor. Mocht het dan zo zijn dat jij inderdaad fout zat, dan bekijk je de data nog eens en dan kies je een nieuwe weg. Je bent niet bang om dan ook toe te geven dat je fout zat. Leiderschap heeft met respect te maken, en niet met liefde. En er zullen altijd ‘naysayers’ in je omgeving rondlopen.

Volgers:

Leiders maken dan misschien de moeilijke beslissingen, maar het team voert ze uit. Je hebt volgers nodig die jouw visie en werk tot stand willen brengen. Als een team uit alleen maar leiders zou bestaan, zou het team uit elkaar vallen. Niemand zou dan bereid zijn om compromissen te sluiten. De leider beslist welke kant het bedrijf op gaat, maar het doel van elke tak is om ervoor te zorgen dat de verschillende objectives op één lijn komen met de visie van het bedrijf. Wanneer dit correct gebeurt hebben de bedrijven systemen zoals OKR (objectives and key results) en V2MOM (vision, values, methods, obstacles, measures) (Dat artikel kun je hier vinden). Als dit niet gebeurt, dan eindig je weer met middelmatigheid.

Tegenstemmers:

Tegenstemmen is goed, het maakt een team sterker: of je deze persoon nu weet om te praten, of dat deze uit het team stapt. Wanneer je zelf een tegenstemmer bent, kan dit ervoor zorgen dat je uiteindelijk meer zelfvertrouwen hebt in je mening uiten, of dat je bereid bent om te veranderen. Maar tegenstemmers moeten ook de mouwen kunnen oprollen en het werk doen. Ze moeten durven toegeven dat ze uiteindelijk foutzaten (mocht dit zo zijn).
Je kunt niet aan de zijlijn blijven staan en alsmaar roepen dat het niet werkt. Daar zijn er al genoeg van op deze wereld: het zijn mensen die op alles kritiek hebben, ze “weten” wat fout is, maar hebben niet het lef om zelf iets te veranderen. Ze leiden niet, maar ze volgen ook niet. Wanneer je deze tegenkomt binnen je bedrijf, moet je afstand van ze nemen. Wanneer je op een dag wakker wordt en je hebt zelf het idee dat je geen deel meer uit maakt van de visie van het bedrijf, vertrek dan uit jezelf. Wanneer je dit doet zul je uiteindelijk zien of de nieuwe weg van het bedrijf een goede keuze was, en zo niet, dan kun je altijd zeggen “zie je wel, zij zaten fout.” Je hebt dus drie keuzes: leid, volg, of vertrek – maar heb het fatsoen om naar een andere organisatie te vertrekken en het niet te verzieken voor de rest (want daar heeft iedereen een hekel aan 😉 ).

Beetje zware en lange post, maar ik hoop dat het verhaal duidelijk is!

Fijn weekend alvast! 🙂

Comments are closed.