Wanneer je een product wilt renderen, dan kun je kiezen tussen twee achtergrond: een compleet witte achtergrond, of juist een achtergrond waarbij je het product in actie ziet. In dit verhaal wil ik ‘product’ in de ruimste zin van het woord gebruiken. Bij Vanderlande Industries render ik vaak complete gebouwen met systemen erin, waarbij ik vaak een witte (of zwarte) achtergrond gebruik. Een enkele keer maak ik gebruik van een omgeving om het gebouw heen, zoals straten en bomen. Maar je kunt het natuurlijk ook simpel houden door alleen een stoel of bank te willen renderen. Maar voor welke moet je nu kiezen?
Lifestyle renders, waarbij je dus een omgeving van het een of het ander hebt (denk aan een bureau, een kamer, een tuin of complete buitenwereld), laten het product in actie zien. Bovendien geeft het de kijker een bepaald gevoel. ‘De deken ziet er comfortabel uit zoals die over de stoel is gegooid.’ ‘Het gebouw ziet er ongelooflijk modern uit en trekt meteen de aandacht van iedereen die er voorbij rijdt.’ ‘Je proeft bijna de versgemaakte appeltaart in deze landelijke keuken.’ Je wilt de klant overhalen om je product te kopen!
Een render met witte (of zwarte) achtergrond zie je nog steeds overal, zoals op webwinkels. Bij deze renders gaat het er puur om het product te laten zien. Ze helpen de klant te begrijpen waar het om draait, zonder dat ze afgeleid raken door de omgeving. Maak renders van het object van verschillende kanten en laat zien wat nou precies jouw product is. Gevoel speelt hier (bijna) geen rol. Natuurlijk zit er een kleine uitzondering op de regel: Je kunt een witte achtergrond ook gebruiken waarbij je object juist een hele felle kleur heeft, zodat het echt van scherm af spat (denk aan een agenda met een kleurige voorkant.)
Bij het maken van een keuze tussen een witte achtergrond of een lifestyle setting moet je goed nadenken over welke klant je wilt bereiken. Wil je de professionele industrie juist aan de haak slaan? Kies dan voor een witte achtergrond. Maar wil je juist een klassieke stoel verkopen, of een shirt met een bepaalde opdruk? Kies dan juist voor een landelijke kamer voor je stoel, of modellen met een leuke glimlach om je shirt te verkopen.
Een nadeel van een lifestyle render is natuurlijk de tijd. Je moet nadenken over de omgeving (het moet niet afleiden), de compositie moet kloppen, je kleuren moeten niet in elkaar overvloeien en je belichting moet tot in de puntjes perfect zijn wil je je product laten shinen.
Een nadeel van juist een witte achtergrond is het feit dat het ‘commercie’ schreeuwt en dat het plaatje er snel saai uit ziet.
‘Moet ik nu een witte of zwarte achtergrond pakken?’ hoor ik je al vragen. Wat ik vaak doe voor Vanderlande Industries, is een gebouw met systeem maken met een zwarte achtergrond (tenzij mijn collega, de “klant”, specifiek om een andere kleur vraagt). Het gaat hierbij om het systeem in het gebouw, niet het gebouw zelf. Door een zwarte achtergrond te gebruiken (en dus geen schaduw van het gebouw te laten zien), vestig ik de aandacht op het systeem in het gebouw.
Een witte achtergrond gebruik ik dan vaker om een kleiner product te laten zien. De schaduw die het object dan werpt op de ondergrond geeft net iets meer diepte en vestigt de aandacht op het object zelf.
Uiteindelijk blijft de keuze aan jou over: wil je juist meer voor de professionele, strakke uitstraling gaan, of wil je je klanten overhalen door ze een product met een bepaald gevoel te verkopen? Ik gebruik het liefste beide opties.