NSUV review (Maya plugin)

UVen… Niet iedereen’s meest favoriete taak in de 3D wereld, maar toch moet het gebeuren. Voor degene die de term niet kennen, zie de UVs als een lijmlaag tussen je 3D model en je texture. Je geeft aan welk gedeelte van je texture op welk punt van je model moeten komen. Bij een kubus is dit makkelijk: je hebt 6 zijden (4 zijkanten, 1 boven- en 1 onderkant). Voor een gezicht of personage is dit wellicht moeilijker te realiseren, omdat je met ronde vormen te maken hebt die vaak ook nog eens over elkaar zitten (denk aan je armen in ruststand langs je lichaam).

Sinds Maya 2017 vind ik de UV editor er maar op achteruit gegaan. In de 2018 versie lijkt het niet beter te zijn geworden. Ik erger me continu aan de knoppen die weer ergens onder een tabblad zitten verstopt, dat mijn settings steeds weer reset worden elke keer als ik Maya opstart en weet ik wat. Daarom was ik heel enthousiast toen ik NSUV tegenkwam, de Nightshade UV plugin.

Ik geloofde mijn ogen niet toen ik de introductie video zag van dit geweldig staaltje programmeerwerk! Het installeren was vrij makkelijk als je de walkthrough maar goed volgt. Als je het dan geïnstalleerd hebt en je hebt ook een button toegevoegd aan je (custom) shelf, dan duurt het wel enkele seconden voordat de plugin is opgestart, maar dan heb je ook wat.
Je hebt netjes aan de linkerkant alle knoppen staan die je maar ooit denkt nodig te hebben met UVen. De meest voor de hand liggende staan linksbovenaan: move, rotate en flip (om maar enkele te noemen). Mocht je UVs niet over de goede as schuiven, rechtermuisklik op de button die je uitprobeerde en vervolgens krijg je nog andere opties.

Enkele andere handige knoppen: je kunt je UVs selecteren, vervolgens oriënteren naar je U of V as, meerdere UVs selecteren en op elkaar zetten, of juist allemaal langs elkaar plaatsen. Je kunt ook cilinder-vormige UVs selecteren en deze dan langs een lijn recht maken, waardoor het voor de texture artist makkelijker is om een patroon erop te tekenen wat aan de andere kant van je object doorloopt (denk hierbij aan een vaas). Voor de rest kun je de UVs makkelijk selecteren en allemaal tegelijkertijd draaien of randomizen, zodat ze allemaal een kleine afwijking hebben in rotatie en grootte. Hierdoor voorkom je dus dat elke UV dezelfde texture krijgt.

Hieronder staat nog een kort filmpje van hoe makkelijk de Nightshade UV editor werkt:

Of je kunt hem direct hier downloaden. Veel succes!

Comments are closed.